Feestelijke nieuwsbrief van Explora
Hoi allemaal!
Tijd om jullie weer eens bij te praten na de zomerbarbecue waar we onze verbeterplannen hebben gepresenteerd. Jullie hebben vast het een en ander in de wandelgangen vernomen, genoeg nieuws om met jullie te delen! Onze uitdaging? Het bouwen van een nieuw proces dat past bij de te implementeren online omgeving voor onze klanten. En natuurlijk zijn we ambitieus: we gaan ervoor een proces te ontwerpen dat het mogelijk maakt onze klanten twee keer zo snel te helpen!
Tijdens de kernteamsessies hebben we ons huidige primaire proces onder de loep genomen. Daaruit zijn verschillende verbeterteams ontstaan,
waaronder ons verbeterteam ‘Masterplanning’, met Bart, Roy, Arjen, Harry, Edwin en Wesley.
Met dit kernteam hebben we vier sessies gehouden om onze planning te finetunen en te zorgen dat we met onze huidige bezetting topwerk kunnen afleveren. Ons tussendoel? Alle klanten bedienen, iets wat vorig jaar een van onze grootste pijnpunten is geweest. Dus hebben we de koppen bij elkaar gestoken en koppels gevormd van monteurs met verschillende skills, zodat we in één keer de klus kunnen klaren. Ons motto? “First time right”, ofwel hoe zorgen we ervoor dat we met ons eerste bezoek aan de klant het verzoek van de klant beantwoorden. Denk aan een certificering- en onderhoudsmonteur samen, soms aangevuld met een extra handje via een opleiding. En om iedereen op één lijn te krijgen, hebben we een presentatie gegeven aan al onze monteurs om deze visie te delen.
Daarnaast hebben Jacco en Louise, als extra verbeterteam, een formulier opgesteld en gedurende het proces verbeterd tot het huidige eindresultaat. Dit formulier wordt gebruikt na de plaatsing van nieuwe machines of hefbruggen. Het doel is om mogelijke storingen te voorkomen door alle stappen na installatie te doorlopen. Op deze manier kunnen we de klant achteraf duidelijk uitleggen dat de machine correct is geïnstalleerd en toegelicht, wat voorkomt dat we gratis terug moeten komen voor verdere uitleg. We hopen in de toekomst dit formulier digitaal te maken, zodat de klant automatisch een kopie ontvangt.
En hoe voelde dat? Uitstekende start, maar er zijn altijd kansen om verder te verbeteren! Alle afdelingen hebben meegedacht om tot een succes te komen. We hebben elkaar echt geïnspireerd en met een open omgeving waarin alles besproken kon worden, voelden we dat we gezamenlijk naar het grotere plaatje keken.
Na elke sessie hebben we de belangrijkste punten besproken en verder uitgediept. En natuurlijk hebben we na elke sessie een evaluatiemail gestuurd om alles goed op een rijtje te zetten.
En het resultaat? Werk in koppels wordt zeer positief ervaren, het werkt en we zien nog steeds kansen om het slimmer in te richten! Klanten worden nu volledig geholpen, waardoor hun hele werkplaats een jaar lang onderhouden is. Bovendien hebben we een efficiëntieslag gemaakt van maar liefst 6%!
Momenteel zijn we druk bezig met het verfijnen van onze langetermijnplanning, zodat we er volgend jaar weer vol tegenaan kunnen. We verwachten ook hiermee weer een aantal grote stappen te kunnen zetten, voor zowel de klant als het team!
Samen gaan we ervoor, bouwend aan een nog sterker en succesvoller bedrijf!
Tot snel,
Het Explora Holding verbeterteam
REMA TIP TOP Holding Benelux B.V. – MEANDER 901 – 6825 MH Arnhem